Mijn verhaal
Recent: Caveo, het bedrijf waar ik werkzaam ben, heeft meegedaan aan het "NK Bedrijfs tafeltennis" (ik ook) en hebben de prijs voor "beste team prestatie" gewonnen!
NK Bedrijfstafeltennis
Wij begonnen in 2020 met tafeltennis na de lunch-pauzes. Sindsdien werden wij steeds competitiever en besloten om mee te gaan doen met het "NK Bedrijfs tafeltennis".
NK Bedrijfstafeltennis
Wij begonnen in 2020 met tafeltennis na de lunch-pauzes. Sindsdien werden wij steeds competitiever en besloten om mee te gaan doen met het "NK Bedrijfs tafeltennis".
Mijn verhaal begint...
Op een jonge leeftijd begonnen mijn interesses in computers... spelletjes opstarten in dos, met het spelen van `Theme Park` kwam ik mijn dagen door, totdat wij een vaste internet verbinding kregen.
Een gehele nieuwe wereld opende, wij hadden nu de mogelijkheid om online spelletjes tegen elkaar te spelen, andere mensen te ontmoeten en te browsen. Al snel speelde ik wanneer het kon `Day of Defeat`.
Ik leerde hierdoor snel over clans, teams en gaming community's... ik moest mijn eigen clan starten! Members vinden was geen probleem... maar wacht...
Een naam bedenken, spelen met vrienden, dat is niet genoeg! Een clan heeft meer nodig! We spelen online op gameservers... wat nou als we zelf een gameserver hebben? Samen met mijn oudere broer ging ik aan de slag en hadden wij een gameserver geinstalleerd op een linux server in een datacenter! Dit was al héél wat... er bestonden letterlijk wachtlijsten voor het afnemen van gameservers...
Mijn eerste website!
Wat hebben we nog meer nodig? Juist! Een website om meer te vertellen over onze clan, onze members en onze gameserver!
Ik ging meteen aan de slag met Microsoft Frontpage, door middel van een soort WYSIWYG editor werd er HTML & CSS gegenereerd, welke ik vervolgens d.m.v. online hulp-bronnen wijzigde naar mijn wensen.
Daar was onze eerste clan-site. Een lijst aan HTML pagina's iframe's, geanimeerde knoppen en tekst... Hey! wat is dat? Je kunt bij hun inloggen...
PHP-Nuke!
Al snel kwam ik terecht bij PHP-Nuke. PHP-Nuke was toendertijd een geweldig CMS systeem met een forum. Er zat al een hele community achter PHP-nuke met module's en thema's. Na installatie, was het niet meer dan mijn members laten registreren, de pagina's goed configureren en klaar!
Nahjah... bijna dan! We wilden een ander uiterlijk... wat bij ons paste... wat meer functionaliteiten... Dus ging ik aan de slag met PHP om voor PHP-Nuke module's te bouwen. Het ging zo makkelijk op een gegeven moment... module na module werd toegevoegd... totdat ik op de harde manier leerde over MySQL-Injections... alle database content was verwijderd. Lollig jongens!
Gelukkig snel alles terug kunnen plaatsen, geleerd hoe ik mijn query's en user input hierop kan beveiligen en verder! Maar helaas had PHP-Nuke zelf een kort leven.
Webspell!
Na PHP-Nuke kwam Webspell CMS. Webspell was een CMS gericht op clans en gaming community's met veel build-in functionaliteiten zoals een forum & war resultaten. Het was een stuk simpeler om de code van Webspell uit te breiden d.m.v. het bouwen van plugins en thema's.
Dus ging ik direct aan de slag met het ontwikkelen van plugins voor Game-reviews, tournament / cup brackets, clan ladders, fragmovies en nog veel meer!
Programmeren werd mijn nieuwe verslaving... Ik was niet meer continue bezig met gamen, het leiden van mijn clan, trainingen organiseren en wars. Het was zo erg dat om de 2-3 weken een ander thema werd toegevoegd.
Gameserver Service Provider
Aangezien onze clan, meer een community begon te worden, actief in meerdere games, met `fans` en `members` met eigen public en private gameservers, was het een logische stap om een gameserver service provider te starten.
Voor het starten van een GSP moest veel gebeuren. Je had een website nodig als selling point, een controle paneel voor elke gameserver, een plan voor mogelijke uitbreiding van servers, etc... Tijdens de opstart-fase begonnen wij met een gekochte gameserver beheer paneel waarbij het mogelijk voor klanten was om bijvoorbeeld hun eigen gameserver te herstarten.
Na wat meer ervaring met een GSP en het GSP portaal steeds trager en trager leek te worden, besloot ik om dit onderdeel zelf te gaan ontwikkelen met PHP. Wat resulteerde in een lagere maandlast en een snellere, aanpasbaar portaal!
Toch was mijn GSP van korte duur, mijn dienst-verlening bestond vooral uit Call of Duty 2, Call of Duty 4 en counter-strike. Zodra Activision aankondigde in hun nieuwe Call of Duty game geen dedicated servers meer toe te staan, had ik besloten om ermee te stoppen.
Werk, werk, werk!
Op 17 jarige leeftijd, besloot ik dat ik genoeg had van school. Ik had de kans gekregen om bij een zeer klein Web & IT services bedrijf aan de slag te gaan. Echter brak er al snel een economische crisis uit en begonnen klanten met openstaande rekeningen om te vallen en gebeurde even later hetzelfde met dit bedrijf.
Daar stond ik dan, gestrand, gelukkig was er nog een school waar ik kon instromen! Hoe dankbaar ik ook was, wist ik na 2 dagen al dat de school-materie te makkelijk en bekend voor mij was (het leren van PHP, opzetten van website's, CMS systeem,...). Daarom besloot ik om dit pad niet te bewandelen, gelukkig kreeg ik direct een full-time kans bij FuTec Systems B.V. waar ik meer dan 9 jaar werkzaam ben geweest!